tisdag 20 januari 2009

Spaning

Här kommer min spaning som jag skrev om i tidigare inlägg. den var som sagt menad att vara ett blogginlägg först :)

Att köpa sin identitet.

Jag har tänkt på en sak. Varför har vissa människor så svårt att hitta sig själv?

Och varför försöker vissa köpa sin identitet igenom kläder?

Nästan alla tonåringar tror jag går igenom en identiteetskris.

Vissa kan vara se ut som hipphoppare ena dagen och nästa som en nazist, okej där över drev jag kanske en smula. men jag ville bara få er att förstå vad jag menar.

Jag själv hade en period då jag gick i sjuan tror jag de va, Jag skulle enbart ha rosa kläder och min störstai dol var grynet.. humn, då trodde jag också att jag skulle känna så reste av livet. men så blev ej fallet, som ni kanske märkt. Så ja lite testning och lite sk identitets kris har nog alla för att kunna hitta sig själv.

Men hos vissa tar det längre tid och andra hittar aldrig sig själv och vågar aldrig visa sitt rätta jag.

Då jag ser dessa människor som går med blytunga skor och svart flaxande rock eller den snobbiga rika tjejen som inte äger ett klädes lagg under 3000 kronor. tycker jag idag bara att det är pinsamt och tragiskt.

Det är definitivt ej detsamma som när jag var 7 år och var livrädd för svartrockarna som man kallade dem. om Jag fick syn på en flaxande svart lång rock sprang jag och gömde mig.

En känsla som jag får är att jag tror att dessa såkallade svartrockare vill bli sedda precis så som den lilla snoriga 7 åringen ser på dem. Skräckinjagande, respektfulla besten. det är liksom de dem vill visa med sitt klädval. i själva verket är det de som har svagast psyke och är räddast av alla. De döljer alltså sin osäkerhet igenom sin skräck klädsel. och sen är det ju så här att sexåringar växer ju upp va och då är de inte rädda längre.

Jag tror att insidan lyser endå alltid igenom. Man kanske inte tror det själv men andra ser det.

Jag ska ge ett exempel. Jag läste en bok för ett tag sen. Eskort hette den och är skriven av kristina whalden. Ebba som flickan heter i boken, går på en mycket rik skola i stockholm där alla tjejer springer runt i kläder från chalnel, dolce gabana etc. Ebba har inte så mycket pengar och köper mest kläder från HM. Men snart tycker hon att hon kommit på en lösning. hon ska börja jobba som eskort. Hon säljer sig själv på internet också. Plötslig har hon råd att köpa allt det där hon vill ha. Men allt har en baksida och allt blir jätte invecklat. Tillslu märker kompisarna att hon mår dåligt och de får också reda på vad hon hålllit på med. Plötsligt betyder kläderna hon har på sig inget alls. Hon känner sig skitig i dem. hennes riktiga jag lös igenom. Snart därfeter återgick hon till sin vanliga hm gardrob.

Jag tror att, Det defintitivf finns vissa likheter mellan svart rockaren och ebba.De Är lika rädda för att visa sitt riktiga jag. Båda döljer det med kläder. och båda är livrädda. och båda tror att det inte syns på dem att deär osäkra. Men jag lovar. det gör det för eller senare.

Inga kommentarer: